Søvnregistreringen

Er på andre runde med det nå. Det er på grunn av at jeg har klart å rote bort den første jeg gjorde. Det er synd, for den forrige registreringen var veldig normal for JT’s nattesøvn. En god uke, gjennomsnitt seks timer i døgnet, og en dårlig uke, gjennomsnitt fire timer i døgnet. 

Så jeg har startet på nytt og er snart ferdig med den. Den er mer hoppende enn den første, men det får gå. Målet er jo at vi skal prøve ut en sovemedisin etter hvert. Er ikke så stor fan av det, men det er nok på tide. Vi trenger litt mer sammenhengende søvn her i huset, alle mann.

Jeg skal gi ett eksempel: for noen dager siden sto JT opp kl halv åtte. Dagen gikk i ett med en del aktiviteter. Så klokken syv på kvelden sovnet han. Jeg visste med en gang hvordan dette kom til å gå. Før elleve var han ferdigsovet. Oppe hele natten og sovnet igjen rundt seks på morgenen og våknet igjen klokken halv elleve. 

Slik er det ofte. At han ikke sover så lenge i gangen. Noen dager holder han ut lengre enn andre dager. Jeg var inne på nett og leste om søvnbehov hos barn. Friske barn på hans alder trenger ni til ti timer søvn i døgnet. Hos JT er dette fra dag til dag, det spiller også inn hvor slitsomme aktiviteter vi har hatt. På dager med svømming er han mere utslitt, og vi kan få litt flere timer sammenhengende søvn.

Det er jo også slik at vi ikke klarer og sovne akkurat når han sovner. Vi trenger litt kjæreste-tid, jeg og mannen min,og synes det er godt å sitte en time uten mas og kjas. Så jeg håper at det vil ordne seg nå etter denne registreringen. At de som skal ta en vurdering ser problemet.

Søvn er så viktig både for å være utholdende og for helsa. Jeg skal innrømme at etter mange år med en slik døgnrytme, har nok jeg også fått ett snev av søvnproblemer. Det gjør jo kroppen ustabil, og i det siste har jeg kjent meg veldig ofte svimmel. Så svimmel at jeg har blitt litt redd. Så nå må jeg prioritere meg selv en stund. 

Dette er tatt en dag vi ga JT melatonin, med full virkning. Her har han sovnet fort med knekkebrødet 😉

Ha en fin dag

#autismesøvnproblemer

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg