Alt må lages

Alt av utstyr som jeg bruker til opplæringen av JT lager vi for hånd. Det er mye jobb og veldig tidkrevende. Men jeg har ikke funnet noe annet som kan brukes, så jeg må jo bare. Dette er ting jeg må ta når jeg er hjemme, i fritiden. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på å lage spesialtilpasset utstyr til gutten, men det er ikke få timer.

Jeg har jo fått noen hjelpemidler, slik som dette billed-programmet Symwriter. Men det skal skrives ut og klippes, også skal det lamineres og klippes igjen. Ja det er faktisk en tålmodighetstest hele greia. Samme med disse snurrene jeg laget, er så tidkrevende. Også er det alfabetet og tall, samme greia. Så det finnes jo en del programmer, men du må gjøre siste biten selv.

Nå driver jeg og lager noen kort som går på uttalelse. Ideen fikk jeg fra de som hadde JT på skolen før. Vi må ha forskjellige ting når vi skal jobbe med JT. En ting for ord, og en annen ting for å få ut bokstav-lyd. Det er for at JT skal vite hva vi forventer av han. Da slipper vi disse misforståelsene oss i mellom. Så jeg bruker hjulene til å lokke ut ord, også bruker jeg disse kortene for å lokke ut en og en bokstav.

Det hadde jo vært enklere om disse tingene kom ferdig i posten, men det får så bare være. Jeg tror jeg godt kunne ansatt noen i en 50% stilling, og hatt mer enn nok arbeid til dem med disse tingene. I tillegg må man være litt kreativ, prøve og feile. For noen gang vi lager ting, fenger det ikke like mye som vi hadde håpet. Bare å begynne på nytt da.

Men nå har jeg faktisk funnet noe som er ferdiglagd, det heter numicom. Det er ett visualiseringsverktøy innen matematikkfaget, står det. Men det koster, over 2000 kr faktisk. Det er mye penger det. Men det brukes til en-til-en læring, slik som vi prøver å jobbe med JT. Også fant jeg noe som heter TEACCH, som går på kommunikasjon. Dette blir også brukt til barn og voksne med kommunikasjonsproblemer. Men dette koster også ganske mye. Jeg vet ikke om man kan søke om tilskudd til slike ting, men det burde jeg finne ut av. Det har spart oss mange timer med jobb hvis vi hadde fått dette til JT.


Ha en fin dag

#autismeopplæring

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg