Forandring fryder…..eller ikke

Det har jeg sagt mange ganger gitt, at forandring fryder. Men min lille kompis er ikke helt enig der. Og det trenger ikke å være store forandringer heller før han reagerer. Han blir veldig lei seg hvis jeg ikke forbereder han. Det er jo viktig for JT at dagene er høvelig like, både på skolen og hjemme. Det kan jo være derfor han blir bekymret når vi f.eks. skal på sykehus og sånt, for det er ikke verken daglig eller ukentlig.

Jeg elsker å ommøblere i huset. Jeg føler at det blir ett nytt hus når jeg får forandre litt på plassen til inventaret. Før var det en sorgens dag for JT. “Hvorfor flytte på noe som bestandig har vært der?” Ja jeg tror han tenker det. Kanskje like ille for han som for en som er blind. Det byr på en del omorganisering i hodet for å få det til å fungere. Jeg flytter likevel på ting, og JT har vent seg til det mer og mer. Men han bruker litt ekstra tid til å godta det.

For noen uker siden byttet jeg tannkremmen hans, for det var ikke nok fluor i den han hadde. Herregud for en reaksjon. Han nektet og åpne munnen bare ved lukten. Kjente det med en gang. Han brakk seg og sa: “æsj”. Ikke enkelt det der. Men jeg måtte vise han hvem som var sjefen, for å si det mildt 😉 Neste dag gikk det litt lettere, og nå pusser han til og med selv etter jeg har pusset ferdig. Sakte men sikkert har det gått seg til. 

Det å bytte fra barne-seng til voksen-seng var også ett kapittel for seg selv. JT har lagt sin elsk på lynet Mcqueen og fikk en seng formet som bilen med bilder og greier. Når den måtte byttes ut måtte vi inngå ett kompromiss med han. Senga ble saget opp og vi lagde pc-bord av den. Da ble det på rommet hans en stund til og det var greit med ny “kjedelig” seng. Den nye senga har nå blitt dekorert med klistremerker av Lynet og JT er fornøyd. Men man må være litt oppfinnsom for å få det til 🙂 hvertfall uten skriking.

Jeg synes selv det er store forandringer som skjer med JT. Vi får lov til mye nå imot før, og uten at det blir altfor trist. Jeg tror det er viktig å trå varsomt med ting som kanskje gjør barn med autisme usikker og redd. Vi tar ofte hensyn, men sklir sakte men sikkert mot noe nytt. Og det nesten hver dag.

JT liker å kle seg ut. Her står han å speiler seg, ser riktig så fornøyd ut med speilbildet 😉

Ha en flott dag 🙂

#autismestrukturertedager #autismeforandringer

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg