Autismen smitter

Den gjør det, faktisk. Av og til kjenner jeg at disse sidene, som er helt normalt for mennesker med autisme, har kommet til meg også. Jeg liker disse rutinene, denne planleggingen, forutsigbarheten jeg også. Har faktisk blitt litt avhengig av den.

Men det blir vel slik når hele døgnet består av disse tingene. Jeg har forandret meg mye de siste åra. Er ikke så glad i å være spontan lenger. Hvertfall ikke på samme vis som før. Om det er positivt eller negativt vet jeg ikke. Men tror det er positivt for JT. 

Bare jeg ikke begynner med selvstimulering (ha ha). Nei da, så langt blir det ikke å gå. Men man former seg som menneske alt etter hvem man har rundt seg. Det er jeg sikker på. Og JT har forandret meg veldig mye. Men jeg former vel han også på et vis. Prøver å vri han mot min retning. Leve livet, nyte livet.

Jeg har tenkt på det ofte, tenkt på hvordan jeg ville ha vært om ikke JT hadde kommet til oss. Hadde nok ikke vært denne utgaven av meg selv nei. JT har gitt meg mer forståelse, tålmodighet og har lært meg å prioritere. Viktige ting det altså. Før var det ofte å prioritere jobb. Nå er det å prioritere familien, å tenke fremover, å planlegge slik at man har nok overskudd til de viktige tingene i livet.

Det er godt å ha litt struktur i hverdagen. Det å vite hva morgendagen bringer. Tenk dere å gå på jobb hver dag å ikke vite verken hva du skal gjøre eller hva som forventes av deg. Sikkert blitt litt andre dager da, vil jeg tro. Derfor planlegger jeg dagen til JT på kveldstid. Da får han dagsplanen sin og ser hva jeg forventer av han neste dag. Han blir roligere og legger seg fortere ned for å sove.

JT studerer dagsplanen sin. Kryssene dere ser på baksiden bruker han til å “krysse ut” oppgavene han har gjort. Da er det oversiktelig og greit, og får han en bekreftelse på at han er ferdig.

Ha en fin dag alle sammen 🙂

#autismestruktur

4 kommentarer
    1. Hehe dette er faktisk litt interessant.
      Noen sier at autisme er renspikka mandighet. At en autist er en som er 100% mann. Og menn er jo slik. De vil vite hva de skal gjøre. Jeg er sånn sjøl.
      Veldig artig! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg