Hvordan lokke ut ord

JT har jo nesten ingen språk. Han sier små ord, men det er veldig vanskelig for han å få det ut. Han høres nesten dansk ut når han prater. Jeg forstår mye av det han sier, men det er nok vanskelig for de som ikke kjenner han veldig godt. Jeg hører det som regel på toneleiet, for han bruker samme toneleiet som meg når han hermer. Men jeg merker at jo mere vi øver, jo mere tydelig blir det. Sånn som knekkebrød og bad, for det har han sagt en million ganger 😉

Jeg går og håper på at han skal lære seg å prate, det har vært så mye enklere. Så jeg gir meg ikke. Faste rutiner hver dag der han må få ut lyd og forme ord, det slipper han aldri unna. Han har jo fått ett språk med bildene, men jeg er så spent på om vi kan få til å prate med lyd i tillegg. JT synes nok jeg er veldig masete. Hver gang han vil noe, står mora der og tvinger han til å prate før han får det. Men det virker, nå vet han det så han gjør det nesten automatisk.

Ofte er det ikke så forståelig det han sier, men han får skryt hver gang han prøver. Da er det applaus, hopp og dans. Jeg ser han liker å få den responsen. Det er viktig at den kommer med en gang han prøver. For da gjør han det igjen og igjen, prøver og prøver. Jeg har noen kategori-snurrer jeg har laget som vi bruker fast til denne type læring på JT. Når snurrene blir lagt fram, da vet han hva som skal skje. Dette er en rutine jeg har jobbet inn sammen med han. En kategorisnurr for hvert tema: svømming, sløyd, kunst, gym, familie, ute osv. Det er ca. syv bilder på hver snurr. Alle bildene må sies med lyd før han får gå å gjøre det. Det funker veldig bra. Han mestrer det mye bedre nå enn før.

Dette med premiering er veldig viktig. Det blir nesten det samme som når du skal oppdra en hund. Hver gang du sier: “sitt”, og hunden setter seg, da får hunden en godbit. JT får ikke slike godbiter, men andre ting. Vi blåser såpebobler, gir applaus, kiler og skryter. Da vil han gjøre det mere, får mersmak. Vi jobber nok opp til tretti timer i uka på dette. Litt på skolen og litt hjemme.

Ha en fin dag

#autismebelønning #autismelæreåkommunisere

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg