Autist eller en gutt med autisme?

Hva tenker du? Ja hva blir rett? Jeg har kanskje ikke tenkt så hardt på det før, men min kjære storesøster gjorde meg oppmerksom på det. Og jeg er egentlig enig med henne.

Har vi kallenavn på andre mennesker med diagnoser? Og om så, er det fint? Har noen kreft sier ikke jeg: “å, der kommer svulsten”. Eller hvis noen har atopisk eksem: “å, det er du som er eksemet”. Eller hvis noen har hatt hjerteinfarkt eller har dysleksi…dere forstår hvor jeg vil med dette.

Det er viktig å tenke på dette, for kanskje de det gjelder føler det som skjells-ord. Jeg har som sagt aldri tenkt over det før, har sikkert sagt det selv også. Men kanskje JT blir såret når HAN hører det.

Jeg tenker at det er lett å ikke se gutten hvis man bare kaller han for en “autist”. Men hvis man sier at JT er en gutt med autisme, så kanskje man kommer på at det faktisk er en gutt inni der også, ikke bare denne “autisten”.

For “autisten” JT er litt mer “merkelig” enn gutten JT. Gutten JT er ganske lik andre, sånn som med interesser og følelser. Men han har nok sterkere sanser enn oss. Han kjenner lukter sterkere og han hører bedre enn oss. Men det er en gutt inni der, en ganske så følsom gutt faktisk. Kommer man innpå JT, blir man overøset med kjærlighet. Han har så mye å gi, så mye å lære oss. 

Ha en fin dag alle sammen.

#autismemamma #autisme 

7 kommentarer
    1. En god dag til deg også! 😀
      Har tenkt tanken selv. Mine er jo såpass små at det er mest mine følelser det er snakk om foreløpig. For meg er det veldig lett å bruke diagnosen som en “unnskyldning” i kontakt med nye mennesker blant annet i det offentlige. Men rett etter jeg har sagt det angrer jeg. Det er søren ikke alt dem er, autister. De er gutter med autisme.

    2. tosmåregndråper: har nok sagt det jeg også. Bare for å prøve å få folk til å forstå i en presset situasjon i almennheten 😉 Er så lett å la diagnosen ta over barnet liksom når man sier det sånn

    3. Jeg er så privilegert å få jobbe med både barn og voksne med autisme <3 ville aldri byttet jobben min mot noe annet i verden 🙂 fantastiske mennesker 🙂

    4. Hei. Viktige ting å snakke om det du skriver her. Jeg underviser barn med autisme. Det jeg har lært er de er like ulike hverandre som andre barn. De har et navn vi kan bruke, og de har sine spesielle interesser og talenter som vi kan maksimere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg