At barn med autisme er veldig god på en ting, er en myte

Ja det tror jeg. Det blir litt feil å si det sånn. De er faktisk gode på mange ting. Men de som oss har jo sær-interesser. Og når man interesserer seg for en ting, blir det jo en selfølge at vi lærer den tingen fortere. Jeg elsker å strikke, så jeg lærte det ganske fort på you tube. Det betyr ikke at det er det eneste jeg kan. Dette gjelder også for disse barna med autisme.

Det er ikke det at det er så galt å si det, det at de er gode på én ting. Men ofte blir det misforstått med at de BARE kan den ene tingen. Kan ikke mere enn det, liksom. Det blir feil. Ja, for jeg VET at de er gode på mange ting, bare ikke det ene. Jeg har sett det hos JT. 

Han er veldig god på engelsk. Jeg vil påstå at han kan mange ord ungdoms-elever ikke kan. Jeg forstår at det er vanskelig å tro på, men jeg skal legge ut video-snutter etterhvert på bloggen. Han er også god på puslespill, han ser bildet på esken én gang så legger han det rimelig fort. Fortere enn du og jeg. Han husker ting han har sett én gang, det er nok litt verre med oss. Han er god i vann, flyter som en kork og kan dykke. Dette er bare noen eksempler, men dere forstår hvor jeg vil.

Nå kan jo jeg bare snakke for hva JT kan. Ikke har jeg utdanning, men jeg ser, jeg leser gutten. Av og til tror jeg at jeg leser tankene hans. Rart? Ja, men jeg ER faktisk ganske god på JT. DET kan jeg nok tittelere meg med 🙂

 

Ha en fin dag

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg