Alle kan NOE…arbeidslivet

Ja det er sant, alle er gode på NOE. Jeg har hatt mange tanker om JT noen gang slipper til i arbeidslivet når den tid kommer. Vi får se hvor han er når han blir voksen først, men jeg håper virkelig. Ja det gjør jeg. Alle trenger å føle seg nyttig, at noen har behov for at akkurat DU kan gjøre denne jobben. Det gjør så godt.

Men vi ser jo det at mange med funksjonshemminger blir “dyttet bort”. Er det sånn vi vil ha det? Ja, jeg spør. Fordi det er så viktig. Hvordan ville du reagert hvis ikke DITT barn eller DITT barnebarn ikke fikk jobb noen plass? Bare fordi de ikke er helt likens som oss andre. Det er sårt.

ALLE ER GODE PÅ NOE, så finn ut hva de er gode på da. Dette er arbeidsfolk av en annen dimensjon. Hvis det er å tømme søppel eller klippe plen, hva så? De som har autisme må kanskje ha mer opplæring enn andre, men de som alle andre har behov for å føle seg nyttig.

Kanskje det er det jeg skal vie livet mitt til. Å skaffe arbeid til disse som ikke er “helt A4”. Jeg kjenner faktisk på det. At det ville vært en jobb med mening. Å det hadde vært godt, det å få alle til å føle at noen virkelig TRENGTE de. 

Jeg vet av mange som ikke har fullført ungdomsskolen, men som er skikkelige arbeids-jern. Som har jobbet siden de var femten-seksten år. Ja, trenger alle å ha en utdanning for å mestre en oppgave? Nei, de gjør faktisk ikke det. Tenk over det litt. 

Så hvis noen er sosialt fraværende, har de da ikke noe å tilby? Joda de har det. Bare ha litt tålmodighet, tørr å spør, gjør noen glad. DET er virkelig verdt det, jeg lover. Man føler seg som ett nytt menneske.

 

Ha en fin dag 🙂

2 kommentarer
    1. På videregående kan mange ta “arbeidstrening” som studieretning, og dette tror jeg kan være veien mot en jobb for mange. Jeg tror mange med autisme, kan gjøre minst en like god jobb som mange uten autisme. Kunne virkelig tenke meg å gjøre som du skriver her, hjelpe mennesker som ikke er “helt a4” med å få jobb.
      Har erfaring med unge mennesker med autisme gjennom jobb, og syntes det er spennende å følge bloggen din. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg